Lær din mixer at kende

Oprettet d. under Guides

Når man laver en mixer-guide, er det store spørgsmål, hvor man skal starte - her vil vi lave en grundlæggende gennemgang, så også dem, der er helt nye med en mixer kan være med. Hvis du allerede har lidt styr på knapperne, har du her mulighed for at få opfrisket grundprincipperne. I denne guide fokuserer vi på små analoge mixere, da det ofte er sådan en, du vil stå med, hvis du ikke har brugt en mixerpult før.

Du kan også se den detaljeret video explainer her:

Hvad gør en mixer?

Helt simpelt tager en mixer alle dine lydkilder (mikrofoner, keyboards, afspillere ect.) og sender dem videre i et stereo-signal til dine højttalere. Derudover kan man styre niveauer og forme lyden med effekter og EQ - mere om det senere!

 

Kanalrundfart

En analog mixer er bygget op af et antal kanaler, der hver især har en række trin. Det er ikke alle mixere, der har alle trin, men de mest almindelige er: Gain, EQ, AUX-send, panorering og til sidst en fader.

Gain: når du sætter en mikrofon ind i mikrofoninputtet på mixeren, sætter du den i virkeligheden i en mikrofon-preamp, der forstærker mikrofonens signal til et niveau, mixeren kan arbejde med. Preamp’en styrer du på gain-knappen.

Hipass/lowcut: som næste trin på kanalen har mange mixere en hipass/lowcut knap, der fjerner den dybeste del af signalet. Det er en god idé at slå til på de fleste signaler på nær bastunge ting som elbas, stortromme og afspilning af lydfiler.

EQ: det næste trin er en equalizer eller EQ, der hjælper dig med at forme signalet. Den kan være forskelligt opbygget, men grundlæggende vil der være to, tre eller fire bånd, der hver især styrer bas, mellemtone og treble (diskant). F.eks. kan det ofte lyde godt at fjerne noget bund og give lidt top til en sangmikrofon. Nogle EQ’s har variabel mellemtone. Der vil der være én drejeknap, der styrer frekvensen og en anden, der styrer om frekvensen skal boostes eller fjernes.

AUX-send: mange mixere har et eller flere AUX-sends. Hvis mixeren har indbyggede effekter, vil der være et AUX-send, der sender signal fra de individuelle kanaler til effektmaskinen. Man bruger også AUX-sends til at sende signal til eksterne effektmaskiner og til monitors på scenen.

Panorering: sidste trin på kanalen inden faderen er panorerings-drejeknappen. Hvis den står i midten (klokken 12), vil der være lige meget signal i højre og venstre side. Brug f.eks. panorering til at skille to vokaler ad i mixet ved at ligge dem en smule til højre og venstre hver især.

Mute: hver kanal har en mute-knap, som ‘slukker’ den givne kanal. På Yamaha-mixere er der i stedet for en ON-knap, som skal være tændt for at kanalen er aktiv.

Fader: hver kanal har en fader, der bestemmer hvor meget af signalet fra kanalen, der skal sendes videre til stereo-mixet. Ved siden af faderen er der på nogle mixere desuden trykknapper, hvor du kan vælge om kanalen skal sendes til stereomixet, til en gruppe eller begge. Det kan være her fejlen skal findes, hvis du ikke får noget lyd igennem fra kanalen.

 

Ordbog

Der er allerede mange udtryk i spil. Det bliver ikke nemmere af at nogle ting har flere navne. Derfor kommer her en lille hurtig ordbog:

LR, left-right, stereo out, stereomix, stereo: alle ord for det samme, nemlig det stereosignal, du sender ud af mixeren til dine højttalere.

AUX, mon, monitor, send: et ekstra send udover stereomixet, kan bruges til at sende signal til effektmaskiner eller monitors. Et AUX send kan være post fader eller pre fader, hvilket vil sige at signalet sendes videre enten før eller efter kanalens fader. Hvis det sendes pre fader, vil der hele tiden blive sendt samme mængde signal, lige meget hvor højt kanalens fader er skruet op eller ned. Det er f.eks. smart, hvis du bruger send’et til en scene monitor. Her vil du ikke ændre på lyden på scenen, selvom du justerer lyden til publikum. Hvis der derimod sendes post fader, vil mængden af signal variere alt efter hvor meget du har skruet op for faderen. Dette er smart, hvis du bruger send’et til en effektmaskine. Hvis du f.eks. har skruet meget ned for vokalen, er det ikke smart, hvis der stadig er rigtig meget rumklang igennem højttalerne - det skal helst følges ad.

XLR, mikrofonstik: XLR-stik er det trebenede stik, du kender fra mikrofonkabler. Det sidder som regel på signalkabler, som også bruges til at sende signal fra mixeren til forstærkeren.

EQ (equalizer): former et lydsignal. På hver kanal er der ofte en parametrisk EQ, hvor du styrer bas, mellemtone og top. Nogle mixere har desuden en grafisk EQ på stereomixet, hvor du kan forme den endelige lyd. På en grafisk EQ sidder der et antal skydefadere, der hver især skruer op og ned for et frekvensområde.

Gruppe, subgruppe, sub group, group: mange mixere har en eller flere grupper. En gruppe kan bruges til flere ting, fx kan du have en ekstern kompressor siddende på en gruppe, hvor du sender alle dine trommespor eller alle dine vokalspor til. Man sender til en gruppe med en trykknap ved siden af faderen på hver kanal.

Tape, tape in, phono: er som regel et sæt stereo phono stik, som kan bruges til at tilslutte f.eks. et minijack-phono kabel, så du kan afspille musik fra en telefon eller computer.

PFL: mange mixere har en PFL-knap på hver kanal. PFL står for Pre Fader Listen og når du slår den til, vil VU-meteret kun vise input for den eller de kanaler, PFL er slået til på. Det er ret brugbart når du skal sætte gain på en mikrofon, at du kan se hvor meget signal, der kommer ind på kanalen.

Return, stereo return: er et helt simpelt stereoinput uden anden kontrol end en volumekontrol. Det bruges til at sende et signal tilbage i mixeren, som har været behandlet i en effektmaskine, EQ eller kompressor. Man kan sige at signalet ‘returneres’ til mixeren.

 

Analog eller digital?

Denne guide tager udgangspunkt i en analog mixer, men principperne er de samme i en digital mixer - her er der bare lidt flere muligheder og features. Det kan være en god idé at starte med en analog mixer, da det giver et godt overblik over hvad der sker med signalerne.

 

Få hul igennem

Fejlfinding er en vigtig evne at besidde, når man står med en mixer og der ikke er hul igennem. En god fremgangsmåde er, at starte ved signalets start - f.eks. en mikrofon. Hvor kommer signalet ind i mixeren, er der gain’et op, er kanalen unmuted, er der skruet op for fader, er kanalen sendt til stereomixet, kommer der signal ind (her er PFL igen smart), osv. Man kan selvfølgelig også komme ud for et kabel, der ikke virker - så må man teste sig frem. Generelt handler det om at holde tungen lige i munden og tage et skridt ad gangen - ellers ender man let med at forvirre sig selv.

Et godt råd er altid at tænde mixeren før du tænder din forstærker eller aktive højttalere. På den måde undgår du det ‘pop’, som der ellers vil komme i højttalerne, når mixeren tændes.

 

Spring ud i det!

Der er mange navne og udtryk, men i virkeligheden er det ikke raketvidenskab. Giv det et skud og tænk logisk - så skal det helt sikkert nok gå :). Og hvis du har købt din mixer hos os, skal vi nok guide dig så der kommer hul igennem!


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar