Bas

Henter produkter
{{amount}} Produkter
Henter produkter
FRI FRAGT {{ discountPercentage | number: 0 }}%
{{product.Title}}
{{discount}},-
{{::text.IN_STOCK}} {{::text.IN_STOCK_DROPSHIPPING}} {{product.DeliveryTimeText}} {{::text.OUT_OF_STOCK}}

Hvad er en bas?

En bas er et musikinstrument, der producerer toner i det lave toneområde C4- C2. Basser tilhører forskellige instrumenterfamilier og kan dække en lang række musikalske roller. Da det normalt kræver en lang luftsøjle eller streng at producere lave tonehøjder, er strenge- og blæsebasinstrumenterne normalt de største instrumenter i deres familier eller instrumentklasser.

Det kan oftest være svært at kategorisere instrumenter. For eksempel falder nogle instrumenter ind i mere end en kategori. Cello betragtes som et tenorinstrument i nogle orkesterindstillinger, men i en strygekvartet er det basinstrumentet, hvorimod en el-bas (bas guitar) altid vil falde ind under strengeinstrumenter.

Historien bag basguitaren

I 1930'erne udviklede musiker og opfinder Paul Tutmarc fra Seattle, Washington, den første elektriske basguitar i sin moderne form, et fretted instrument designet til at blive spillet vandret. Salgskataloget fra 1935 for Tutmarc's firma Audiovox indeholdt hans "Model 736 Bass Fiddle", en solid el-basguitar med fire strenge, en skala på 30 + 1⁄2 tommer (775 millimeter) og en enkelt pickup. Omkring 100 blev foretaget i denne periode. Audiovox solgte også deres “Model 236” basforstærker.

I 1950'erne udviklede Leo Fender og George Fullerton den første masseproducerede elektriske basguitar. Fender Electric Instrument Manufacturing Company begyndte at producere den velkendte Precision Bass, også kendt som P-Bass i oktober 1951. Designet bød på et enkelt ukontureret "slab" krop design og en single coil pickup svarende til en Telecaster. I 1957 lignede denne mere Fender Stratocaster med kroppens kanter afskåret for komfort, og pickuppen blev ændret til et split-coil design.

Fender Bass var et revolutionerende instrument til optrædende musikere. I sammenligning med den store, tunge opretstående bas, som havde været hovedbasinstrumentet i populærmusik fra begyndelsen af ​​det 20. århundrede til 1940'erne, kunne basguitaren let transporteres til shows. Ved forstærkning var basguitaren også mindre tilbøjelig end akustiske basser til uønsket lydfeedback. Tilføjelsen af ​​bånd gjorde det muligt for bassister at spille i melodi lettere end på båndløse akustiske eller elektriske opretstående basser, og gjorde det muligt for guitarister lettere at overgå til instrumentet.

I 1953 blev Monk Montgomery den første bassist, der turnerede med Fender-bassen, i Lionel Hamptons efterkrigstidens storband. Montgomery var muligvis også den første til at indspille med elbassen den 2. juli 1953 med Art Farmer Septet. Roy Johnson (med Lionel Hampton) og Shifty Henry (med Louis Jordan og His Tympany Five) var andre tidlige Fender baspionerer. Bill Black, der spillede med Elvis Presley, skiftede fra opretstående bas til Fender Precision Bass omkring 1957. Basguitaren var tiltænkt både guitarister og oprette basister, og mange tidlige pionerer inden for instrumentet, såsom Carol Kaye, Joe Osborn og Paul McCartney var oprindeligt guitarister.

Også i 1953 udgav Gibson den første violinformede elektriske bas i kort skala, EB-1, med en forlængelig endepind, så en bassist kunne spille den opretstående eller vandret. I 1958 frigav Gibson den ahornbue-top EB-2, der er beskrevet i Gibson-kataloget som en "hule kropsbas, der har en bas/baryton-trykknap til to forskellige tonekarakteristika". I 1959 blev disse efterfulgt af den mere konventionelle EB-0-bas. EB-0 lignede meget en Gibson SG i udseende (selvom de tidligste eksempler har en pladet sidet kropsform tættere på den dobbeltskårne Les Paul Special). Fender- og Gibson-versionerne brugte bolt-on og sæthals.

Flere andre virksomheder begyndte også at producere basguitarer i løbet af 1950'erne. 1956 så man på den tyske messe "Musikmesse Frankfurt" den karakteristiske Höfner 500/1 violinformede bas, fremstillet ved hjælp af violinkonstruktionsteknikker af Walter Höfner, en anden generations violin luthier. På grund af brugen af ​​Paul McCartney blev det kendt som "Beatle -basen". I 1957 introducerede Rickenbacker 4000-modellen, den første bas med et hals-til-krop-design, hvor halsen er en del af kropstræet. Kay Musical Instrument Company begyndte produktionen af ​​K-162 i 1952, Danelectro frigav Longhorn i 1956 og Burns London / Supersound i 1958.